
Innovations-
ledning
Ett gemensamt språk för framtidens innovationsekosystem
Syftet med det här arbetspaketet har varit att utbilda fler innovationsledare enligt ISO-standarden för innovationsledning – för att skapa ett gemensamt språk och en gemensam förståelse i Västerbottens innovationsekosystem.
Genom hela projektet har frågeställningen varit densamma:
Vilket innovationsekosystem behöver Västerbotten i framtiden?
Vi vet att dagens innovationsekosystem fungerar mycket väl, men framtiden förändras – och vi behöver kunna förändras med den. Arbetshypotesen har varit att om vi rustar människor med rätt kompetens och förståelse, så kan ekosystemet ställa om oavsett riktning.
Det kan handla om ett samhälle som fortsatt styrs av tillväxt, men också ett samhälle som förbereder sig för smart krympning (smart shrinkage) – där vi använder digitala
lösningar och mänsklig kompetens på ett klokt och hållbart sätt. Ett samhälle som planerar för smart krympning står också redo för tillväxt.
Men ett samhälle som enbart planeras för tillväxt saknar ofta verktygen för att hantera förändring i krympning. Västerbottens demografiska utmaning – med fler äldre och färre unga – gör att vi behöver förstå och leda innovation
på nya sätt.
Vi vet att dagens innovationsekosystem fungerar mycket väl, men framtiden förändras – och vi behöver kunna förändras med den. Arbetshypotesen har varit att om vi rustar människor med rätt kompetens och förståelse, så kan ekosystemet ställa om oavsett riktning.
Det kan handla om ett samhälle som fortsatt styrs av tillväxt, men också ett samhälle som förbereder sig för smart krympning (smart shrinkage) – där vi använder digitala lösningar och mänsklig kompetens på ett klokt och hållbart sätt. Ett samhälle som planerar för smart krympning står också redo för tillväxt.
Men ett samhälle som enbart planeras för tillväxt saknar ofta verktygen för att hantera förändring i krympning. Västerbottens demografiska utmaning – med fler äldre och färre unga – gör att vi behöver förstå och leda innovation
på nya sätt.
Innovationsledarutbildningen – mer än certifiering
För att kunna prata om och arbeta med dessa framtidsfrågor behövde vi ett gemensamt språk. Därför erbjöds utbildningen till innovationsledare.
Utbildningen handlade inte om att alla skulle certifiera sig – utan om att alla som deltog skulle få förståelsen, verktygen och språket för att driva innovation framåt. Själva certifieringen, motsvarande ”uppkörningen” efter en teorikurs, har deltagarna bekostat själva om de valt att ta steget vidare.
Under projektets gång har 22 personer utbildats till innovationsledare, varav två har certifierat sig.
Tillsammans med tidigare satsningar finns nu omkring 120 utbildade innovationsledare i Västerbotten, vilket gör regionen till den del av Sverige med flest utbildade innovationsledare per capita – ett fantastiskt projektresultat.
Dessutom nominerades två västerbottningar, Jenny Ferry (Region Västerbotten) och Rebecka Janols (Umeå Kommun), under projektets gång till kategorin Årets innovationsledare i Sverige – ett tydligt kvitto på kvaliteten i arbetet.
“Att få gå den här utbildningen har gjort hela skillnaden för min förståelse. Jag har fått verktyg att sortera mina tankar och prata med andra på ett nytt sätt.”
– Projektdeltagare
“Att få gå den här utbildningen har gjort hela skillnaden för min förståelse. Jag har fått verktyg att sortera mina tankar och prata med andra på ett nytt sätt.”
– Projektdeltagare
“Jag var skeptisk i början, men insåg snabbt att utbildningen handlar om att förflytta människor i tanken – verktygslådan är jättebra men att träffa fler under utbildningen var bäst.”
– Projektdeltagare
“Jag var skeptisk i början, men insåg snabbt att utbildningen handlar om att förflytta människor i tanken – verktygslådan är jättebra men att träffa fler under utbildningen var bäst.”
– Projektdeltagare
“Som grädde på moset gick jag med i föreningen Innovationsledarna efter utbildningen. Nu har jag både ett regionalt och nationellt nätverk att dela erfarenheter med.”
– Projektdeltagare
“Som grädde på moset gick jag med i föreningen Innovationsledarna efter utbildningen. Nu har jag både ett regionalt och nationellt nätverk att dela erfarenheter med.”
– Projektdeltagare
Från teori till praktik – en regional rörelse
Utbildningssatsningen har inte bara stärkt individer utan också hela innovationsekosystemet i Västerbotten. När fler talar samma språk, ökar också förmågan att leda förändring tillsammans – oavsett om målet är tillväxt, hållbarhet eller anpassning till något vi ännu inte känner till.
Här kan du läsa mer om alla delar i innovationsledarutbildningen:
Gå till RIV-projektets material om innovationsledarutbildningen vad för delar som ingår i standarden
Och vill du veta mer om det nationella nätverket?
Läs mer om föreningen Innovationsledarna
“Projektresultatet är fantastiskt. Självklart kul bonus att bli uppmärksammad som nominerad till årets innovationsledare av RISE, Vinnova & Innovationsledarna.”
Jenny Ferry, projektledare och innovationsledare
för kvartalsmötena och RIO-projektet.
“Projektresultatet är fantastiskt. Självklart kul bonus att bli uppmärksammad som nominerad till årets innovationsledare av RISE, Vinnova & Innovationsledarna.”
Jenny Ferry, projektledare och innovationsledare
för kvartalsmötena och RIO-projektet.
Information om kvartalsträffarna
Kom på våra innovationsekosystems-nätverksträffar!
Vi mailar ut inbjudan med teman kvartalsvis.


